FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2018

Ingår enskild firma i bodelningen?

Hej. Jag och min man ska skiljas. Vi har precis sålt vårt hus och vi har kommit överens att vi ska dela på vinsten. Vi har 2 söner som är över 18. De ska bo med mig tills de flyttar hemifrån. Jag har därför köpt en stor lägenhet där jag investerade min del av vinsten. Maken tar sin del för sig själv. Pojkarna är inte ekonomiskt självständiga och egentligen är det bara jag som försörjer dem just nu. Min man har obligerat betala en liten summa för pojkarna varje månad tills de inte börjar arbeta. Han har en enskild firma och han tycker att den är bara hans med allt som tillhör firman. Sammanfattningsvis: huset fick vi dela på, men firman tycker han inte vi ska dela på. Hur ser det ut lagenligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid skilsmässa ska en bodelning göras där makarnas giftorättsgods läggs ihop och delas (10 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Vid en bodelning som sker i anledning av skilsmässa ska all egendom tas upp som inte är enskild. Vem som står som ägare för egendomen spelar ingen roll för bedömningen av om egendom utgör giftorättsgods eller enskild egendom. Det krävs antingen att ni har upprättat ett äktenskapsförord om att egendomen ska vara enskild, eller att den har givits genom arv eller gåva med förbehåll om att den ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att den enskilda firman och de tillgångar som hör till firman ska ingå i bodelningen om den inte har gjorts till enskild egendom.

När bodelningen har gjorts ska en lottläggning ske där man bestämmer vilken make som får vilken egendom (11 kap. 7 § ÄktB). Där är utgångspunkten att vardera make ska få egendomen han äger på sin lott (11 kap. 8 § ÄktB). Din make ska alltså i första hand få den enskilda firman på sin lott, men värdet av firman ingår i bodelningen och den som äger störst andel av giftorättsgodset kan behöva köpa ut den andra maken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare