FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/10/2021

Ingår en garderob i ett husköp?

Vi har precis skrivit på kontrakt för ett hus. I samband med kontraktsskrivningen så frågade säljarna om det var några möbler vi var intresserade av eftersom de skulle sälja av allt. Vi svarade att de gärna fick skicka över en prislista och bilder. När denna dock kom så visade det sig att det garderobssystem som finns i det ena sovrummet var med. Vi hade förutsatt att denna skulle ingå eftersom den är inritad i planritningen och den finns även beskriven i objektbeskrivningen. I den sammanfattande texten står följande "Det finns fem bra sovrum där föräldrasovrummet har en stor garderobsvägg i vinkel." Säljarna har förklarat det som att det tidigare fanns en inbyggd garderob som de har tagit bort och istället satt in ett garderobssystem (i vinkel) som inte är förankrat i väggen och därmed är det lös egendom. Det som vi som köpare tycker är konstigt är att man har med något i planritningen samt i objektbeskrivningen som sedan inte ingår i köpet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ni köpt ett hus där det av objektbeskrivningen och planritningen gett intryck av att en ''inbyggd'' garderob ingick i köpet, men att säljaren vill ha extra betalt för det senare installerade garderobssystemet, och ni undrar om detta är korrekt.

För att ett föremål ska ingå i ett fastighetsförvärv krävs att det utgör ett fastighets- eller byggnadstillbehör (2 kap. 1-2 §§ JB). För att en inredningsdetalj ska anses som fast egendom, och därmed ett byggnadstillbehör, krävs att "det är ägnat för stadigvarande bruk för byggnaden". Vad som sedan anses vara för stadigvarande bruk ska avgöras genom en objektiv bedömning.

En första gränsdragning som brukar göras är om garderoberna varit löst stående eller fast inmonterade. Det får inte avse ett genomgripande ombyggnadsarbete att avskilja ett tillbehör för att det ska utgöra lös egendom. En annan gränsdragning är att föremålet ska kunna anses ha en generell nytta. Med andra ord ska alla som brukar fastigheten kunna tänkas ha nytta utav föremålet.

Sammanfattningsvis kan konstateras att garderoben som det är fråga om, pga. dess karaktär, bör utgöra byggnadstillbehör. Garderoben är inte förankrad i väggen och kan lätt avskiljas. Däremot har annan information indirekt framgått av försäljning, varför saken är föremål för diskussion. Jag skulle rekommendera er att tala med mäklaren och säljaren och försöka hitta en lösning som ni båda är nöjda med.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare