FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/06/2017

Ingår egendom som man får under tiden mellan ansökan om skilsmässa och skilsmässa?

Ligger i en skilsmässa

1. Har min fru rätt till halva min lön under en pågående skilsmässa?

2. Fick arv från min farmor, det skedde genom en vanlig överföring mellan banker. Har inga papper på att det är ett arv. Har min fru rätt till 50% av dessa pengar? Farmor lever fortfarande kan jag skaffa ett papper på att det är ett arv nu i efterhand?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som svar på fråga ett: En bodelning ska göras utifrån egendomarna som fanns när talan om äktenskapsskillnad väcktes (se äktenskapsbalken 9 kap. 2 §). Det innebär att det som du fått efter den dagen ansökan kommit till tingsrätten inte tas med i bodelningen, lönen du fått efter den dagen ska alltså inte räknas in.

Svaret på fråga två är kopplat till samma paragraf (9 kap. 2 §). Om du fick arvet efter ansökan kommit till tingsrätten så ska det inte räknas med i bodelningen, fick du arvet före så ska det räknas med. Tyvärr så är det också så att det inte spelar någon roll vad som händer med egendom efter ansökan, eftersom man utgår från hur förhållandena var när ansökan inkom till tingsrätten.

Arv är inget som undantas från en bodelning så det spelar ingen roll om det finns papper på att det är ett arv eller inte, däremot om det finns angivet i din farmors testamente att arvet ska vara enskild egendom så ska det inte tas med i bodelningen (se äktenskapsbalken 7 kap. 2 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare