FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2021

Ingår egen lägenhet i samboegendom?

Hej!

Vi (min sambo och jag) bor i min sambos lägenhet som han haft länge. Efter några år när förhållandet börjar bli svårt köpte jag en liten lägenhet för att kunna lämna förhållandet. Sambon övertygade mig att gå familjeterapi och förhållandet varade 3 år till. Alla de åren var vi båda skrivna och bodde i sambos lägenhet.

Nu när förhållandet är slut säger sambon att han kan ha rätt till min lägenhet. Min fråga om han har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Du undrar alltså huruvida din före detta sambo har rätt till din lägenhet efter att ni separerat. Jag kommer att utgå från att ni inte avtalat något om bodelningen.

Sambolagen

Relevanta bestämmelser hittar vi i sambolagen. När sambor separerar ska bodelning ske (8 §). Bodelningen omfattar samboegendom. Samboegendom definieras i 3 §. Samboegendom består av sambors gemensamma bostad och bohag, under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensamt bruk.

Detta innebär att om en av er förvärvat bohag till er gemensamma bostad (exempelvis köksredskap eller en soffa) eller en bostad som ni båda ska bo i blir dessa samboegendom och ska delas mellan er efter en separation.

I ditt fall

Under förutsättning att lägenheten inte förvärvats för gemensamt bruk ingår den inte i samboegendomen. Av din fråga framstår det som att lägenheten är införskaffad enbart för ditt eget bruk och den ingår därför inte i samboegendomen. Din före detta sambo har således ingen rätt till lägenheten med stöd i sambolagen.

Utfallet blir ett annat i det fall att din före detta sambo bidragit ekonomiskt till lägenheten. Då kan samäganderätt föreligga och han kan ha rätt till din lägenhet. Om du däremot betalat lägenheten själv har han ingen rätt till den.

Slutsats

Din före detta sambo har ingen rätt till din lägenhet med stöd i sambolagen. Om han bidragit ekonomiskt till lägenheten kan däremot samäganderätt föreligga. I det fall att du betalat för lägenheten själv har han ingen rätt till den.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare