Ingår det i en personlig assistents arbetsuppgifter att klippa gräset och skotta snö?

Om man arbetar som personlig assistent åt en person med funktionsnedsättning kan man få klippa gräs eller skotta snö. Ingår det i arbetet att man som personlig assistent ska utföra dessa arbetsuppgifter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det ingår i en personlig assistents arbetsuppgifter att skotta snö och klippa gräset.

Den reglering som aktualiseras är lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)

I enlighet med LSS 1 § punkt 3 så innehåller lagen bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer med  varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar  betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett  omfattande behov av stöd eller service.

I enlighet med LSS 9 § punkt 2 så är insatserna för särskilt stöd och service biträde av personlig assistent. I LSS 9a § föreskrivs att med personlig assistans avses personligt utformat stöd som ges av ett begränsat antal personer åt den som på grund av stora och  varaktiga funktionshinder behöver hjälp med ett eller flera grundläggande behov. Med grundläggande behov avses bland annat andning, personlig hygien, måltider, av- och påklädning och kommunikation med andra.

Målet med insatsen är att personerna ska kunna leva ett liv som andra. Den personliga assistansen utgår från individens behov och kan därför skilja sig åt mycket i praktiken

Sammanfattningsvis

Personlig assistans är en av de tio insatserna i LSS och är tänkt som  stöd till personer som på grund av stora och varaktiga funktionsnedsättningar behöver hjälp med sina grundläggande behov. Det framgår inte uttryckligen i bestämmelsen att klippa gräs och skotta snö utgör sådana uppgifter som en persnlig assistent ska assistera med. Emellertid krävs det att personen exempelvis kan röra sig till och från huset, och att det då är skottat, för att personen ska kunna leva ett liv som alla andra. Allt beror alltså på den assistansberättigades behov. Att skotta snö kan vara rimligt om det är något som den assistansberättigade hade gjort om personen hade kunnat. I likhet med att klippa gräset.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss,

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare