Ingår bilar i bodelning sambo?

Hej jag undrar en sak, vi har varit sambos och har separerat, för ca två år sen införskaffade vi en bil på leasing som vi har betalt av med gemensamt konto, bilen står på honom. Vad gäller vid bodelning här?

Med vänlig hälsning Christel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden återfinns i sambolagen, se här.

Enligt 3 § sambolagen är bostad och bohag samboegendom (som kan bodelas) om det förvärvats för gemensam användning. I definitionen bohag ryms inte bilar, se 6 § sambolagen. Bilar kan således aldrig bli samboegendom, oavsett om de förvärvats tillsammans för gemensam användning. Bilar kan inte ingå i en bodelning.

Det som gäller i ditt fall är helt enkelt att din sambo äger bilen (står på den) och har rätt till den.

Det finns dock ett undantag från detta, som ger dig en samäganderätt trots att du inte står som ägare till den, sk. dold samäganderätt. För att dold samägaderätt ska föreligga krävs att tre kriterier är uppfyllda. Dessa är som följer.

1. Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk.

2. Att den andre sambon tillfört ekonomiskt tillskott som möjliggjort/underlättat förvärvet.

3. Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (dvs att ni ska vara gemensamma ägare till bilen).

Om dessa tre kriterier föreligger så har du dold samäganderätt i bilen, vilket ger dig en rätt till bilen (oftast hälften av värdet).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare