Ingår bil vid bodelning?

Hej!

Jag och min sambo har tagit ett gemensamt lån på vår bostadsrätt för att finansiera inköp av en ny bil. Det är min sambo som står som ägare på bilen. Om vi skulle separera vad har jag för rättighet till bilen? Behöver vi skriva något avtal som bevis på att jag äger halva bilen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom (3 § Sambolagen [2003:376] [SamboL]). Vad som avses som bohag är exempelvis möbler, hushållsmaskiner och annat som tillhör hemmet (6 § SamboL). Således utgör bil inte samboegendom. När samboförhållande upphör delas endast samboegendomen mellan samborna (8 § SamboL). Eftersom bil inte utgör samboegendom så har du ingen rätt till bilen med stöd av Sambolagen.

Istället blir i sådant fall Samäganderättslagen (1904:489) [SamägL] gällande, eftersom ni samfällt är ägare av bilen då ni införskaffat den tillsammans för gemensamt bruk (1 § SamägL).

Jag skulle dock rekommendera att ni skrev ett samägandeavtal för att tydliggöra er juridiska relation till bilen. Eftersom han står som ensam ägare så kan det nämligen bli en komplex situation om du skulle utkräva din andel för bilen. I nuvarande situation betraktas han som ensam ägare i lagens mening, förutsatt att han inte erkänner ert muntliga avtal i ett framtida skede. Det är emellertid svårt att bevisa ett muntligt avtal. Samägandeavtalet underlättar således främst för bevisningsskäl.

Upprättar ni ett samägandeavtal så tydliggör avtalet att bilen är avsedd att vara er gemensamma. Det är ni själva som väljer karaktären av avtalet. Skulle ni exempelvis vilja att Sambolagen tillämpas för bilen vid en eventuell separation så kan ni inskriva det i avtalet. Kom ihåg att ni båda ska signera avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare