Ingående av samboförhållande och samboegendom

Bodelning

Hej, Jag har en fråga rörande bodelning och sambolagen.

Blir tacksam om tiden ni spenderar att besvarar min fråga

Jag köpte en bostadsrätt nyligen och i med att lägenheten var stor för mig sökte jag en inneboende på nätet i förväg innan flytten till bostaden.

Samma dag som jag flyttade in (till bostadsrätten) flyttade inneboenden från sin gamla bostad till mig. Vi skrev hyreskontrakten tillsvidare men bestämd hyra och bestämd uppsägningstid.

Hon bytte sin adress till mig (några dagar efter att jag ändrade min) med C/O mitt namn.

1. Nu! Vad händer om jag och hon (inneboenden) ingå ett förhållande med varadnra, kommer vi räknas som sambo trots att hon betalar hyran som avtalat och laga mat för sig själv?

2. Vad händer isf om hon flyttar härifrån eller om vi separerar? har hon rätt att kräva bodelning dvs. halva bostadsrätten pga. vi flyttade samtidigt till den nyköpta lägenhten och blev sambon ( eller pojkvän och flickvän) senare?

3. Om vi blir sambo på riktigt och jag kräver lägre hyra av henne (pga. förhållandet) och delar mat och andra kostnader kommer hon i så fall ha rätt till halva bostaden vi separation?

tackar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

1. Enligt 1 § sambolagen (2003:376) avses med sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. När hon endast är inneboende räknas ni inte som sambor. Det är först när ni faktiskt utöver att ni bor tillsammans även har ett parförhållande och gemensamt hushåll som ni räknas som sambor. Det faktum att hon fortfarande betalar hyra enligt avtal eller lagar sin egen mat leder inte till att ni inte betraktas som sambor.

2. När ett samboförhållande, av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, upphör kan enligt 8 § sambolagen en av samborna begära att samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Enligt 3 § sambolagen utgörs samboegendom av sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. Bostadsrätten som en sambo har förvärvat före samlevnaden anses normalt inte ha förvärvats för gemensam användning och utgör inte samboegendom och tas därmed inte med i en eventuell bodelning. Har förvärvet av bostadsrätten skett i nära anslutning till ingåendet av samboförhållandet kan det ibland anses att förvärvet skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Avgörande i frågan är om avsikten med förvärvet av bostadsrätten är att den ska användas gemensamt för ett samboförhållande. I ditt fall har du inte förvärvat bostadsrätten med avsikt om att den ska användas gemensamt i ett samboförhållande, varför bostadsrätten inte betraktas som samboegendom och därmed inte kommer att ingå vid en eventuell bodelning.

3. Det faktum att du kräver lägre hyra eller delar på kostnader för mat och annat leder inte till att bostadsrätten blir samboegendom.

Vänliga hälsningar,

.

Bartu BugdayliRådgivare