Ingående av avtal genom digital signering

Jag är utvecklare for bolag som säljer säkerhetsprodukter (t.ex. inomhuskameror, branddetektorer, överfallsknappar mm.). Dessa produkter kommer med underhållsförsäkring/uppkoppling till cloud-tjänster, vilket innebär löpande avtal. Vi vill börja jobba med e-ordrar, vilket innebär e-signering. I dagsläget använder vi enbart ordrar i pappersform där kunden skriver under på plats. Vi vill inte ansluta e-ordern till BankID, istället utveckla egen lösning.

Vi har hittills kommit fram till at vi behöver ha följande:

•När säljare och kund har kommit överens om vad avtalet skall innehålla, ett e-postmeddelande skickas till kund med bifogad avtalet (i PDF-format), samt en 'Signera' och en 'Avbryt' knapp.

•Vid signeringstillfället (e-postmeddelandet), kund ska ha möjlighet att neka avtalet (med 'Avbryt'-knapp, bredvid 'Signera' knappen)

•När kunden trycker signera skall det visas ett meddelande som förklarar för kunden att hen ingår i ett juridiskt bindande avtal. Här skall kunden också ha möjlighet att avbryta köpet.

•Vid signering, kundens IP adress, e-postadress och en timestamp sparas i order-databasen. Detta information läggs till längst ner i avtalet (PDF-dokumentet) som sedan sparas i databasen. En digital fingerprint (SHA-512 hash) av dokumentet skapas och sparas i databasen.

•Ett länk skickas till kunden där hen kan ladda ner signerad dokument. Länken kommer att fungera så länge avtalet gäller.

Räcker detta för att avtalet skall vara juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde att vände dig till Lawline!

Ingående av avtal kan ske på många olika sätt, så länge lagen inte kräver en viss form. I ditt fall så skulle det inte vara ett formkrav. Avtalslagen har dock löftesprincipen som huvudregel, som går ut på att ett avtal sluts i två led. Detta innebär att någon först lämnar ett anbud och sedan svarar motparten med en accept, ett godkännande svar, och så uppstår ett avtal.

Min uppfattning kring upplägget med e-signeringen är att det bifogade avtalet som ni skickar till kunderna på mail är att betrakta som ett anbud. När din kund sedan väljer att godkänna avtalet genom att klicka på "Signera" så väljer kunden att ingå avtal. Genom att då ha klickat på knappen så skall ni ha ingått ett avtal enligt avtalslagen och löftesprincipen.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

Vänliga Hälsningar

Ninab YousifRådgivare