Ingå avtal via sms

Jag fick ett meddelande som löd.

Hej tack för ett trevligt samtal gällande vår kampanj avseende ID-Skydd Premium.

För att tacka Ja till erbjudandet svarar du på detta SMS med bokstäverna JA.

Jag svarade JA för att jag ville ha ett brev hem om information. Jag öppnade inte brevet och nu har jag en bindningstid på ett år jag behöver betala. Är detta lågiskt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett bindande avtal ska uppstå krävs att den ena parten har givit ett anbud (ex. ett erbjudande) och att den andra parten ger en accept (accepterar erbjudandet). (1 § avtalslagen) Jag kommer anta att du har haft det samtalet som meddelaren syftar till i smset och att sms:et därför inte är ett massutskick. Sms:et som du fick kan då anses vara ett sådant anbud som avses i lagen, där det tydligt stod att genom att svara "Ja" så tackar du ja till deras erbjudande. Att svara "Ja" kan då anses vara en accept. Då har ett bindande avtal ingåtts. Om du inte vill ha denna prenumerationen kan det vara så att du har 14 dagars ångerrätt som konsument på denna årsprenumeration.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare