Informationsskyldighet vid herpes

Hejsan, om man har herpes och vetat det länge är man skyldig och berätta för sin partner och andra som man har legat med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Upplysningsskyldigheten omfattar endast allmänfarliga sjukdomar. Dvs. du behöver endast informera sexparterns om du bär på en allmänfarlig sjukdom. De könssjukdomar som enligt smittskyddslagen anses som allmänfarliga är hiv, gonorré, klamydia, syfilis och hepatit, vilket innebär att man inte har en skyldighet att informera sina sexpartners om man ex. bär på herpes.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare