FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis01/12/2014

Information vid kallande till polisen

Hej! Jag undrar om polisen kan kalla mig utan att berätta vad det handlar om. Det är en polis som har ring och bett mig komma men ville inte säga vad det handlade om, hon sa att det skulle berättas på plats. Tacksam för ett snabbt svar! Mvh, Felix

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man kallas till polisen (exempelvis på förhör) behöver man tyvärr inte automatiskt informeras om vad det handlar om. Självklart har åtminstone den som är misstänkt rätt att få reda på vad det handlar om. Enligt Rättegångsbalken 23 kap. 18 § (se https://lagen.nu/1942:740), gäller bland annat följande:

"När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte, då han eller hon hörs, underrättas om misstanken."

Denna bestämmelse brukar tolkas så att den misstänkte inte behöver informeras om vad misstanken handlar om förrän då förhör hålls; med andra ord behöver polisen inte ens i ett sådant fall meddela någonting förrän man infinner sig på förhöret. Detta kan låta underligt, men rent allmänt gäller vare sig man är misstänkt eller eller kallas av annan anledning att polisen inte behöver berätta i förväg vad det rör sig om.

Självklart är man skyldig att infinna sig på förhör; i sista hand kan man bli hämtad (Rättegångsbalken 23 kap. 7 §). Det finns dock ingen skyldighet att faktiskt samarbeta.

Lycka till, och hoppas att det ordnar upp sig!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare