Information saknas i anställningsavtal

Angående behovsanställning.

Företag som vill skriva anställningsavtal på behovsanställning utan att fylla i arbetstid, antal timmar, lön, om det är visstid eller tillsvidare. Jag undrar över företag som vill man skriver på ett anställningsavtal utan ovan nämt fylls i.

Vad säger kollektivavtalet om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid ingående av anställningsavtal finns inga formkrav att beakta, utan anställningsavtal kan ingås både med anbud och accept eller med konkludent handlande, som innebär att parterna agerar som att ett avtal finns och att avtal genom handlandet uppkommer.

Till följd av detta är det inte reglerat vad som måste finnas med i ett anställningsavtal när det ingås, men det är tveksamt om ett avtal kan anses ingått om det inte innehåller några villkor alls, exv. lön eller anställningens längd. Om ett anställningsavtal ändå kan anses ha ingåtts, trots avsaknaden av särskilda villkor har arbetsgivaren en informationsskyldighet som stadgas i 6 c § lag om anställningsskydd (LAS).

I 6 c § 1 st. LAS anges att: Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.

Som sådan information anses enligt 6 c § 2 st. bl.a. lön och anställningens längd.

Vad kollektivavtalet säger kan jag inte svara på utan att veta vilket kollektivavtal som du och din potentiella arbetsgivare omfattas av.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Ställ gärna en till om du har fler funderingar.

Ludvig MontanRådgivare