Indrivning utav skuld

Jag har lånat ut en stor summa pengar till en bekant. En jurist har utfärdat ett skuldebrev som vi undertecknat. I detta framgår villkoren och att jag har rätt att krävar skulden närhelst jag vill. Villkoren som är överenskomna har inte följts. Jag undrar nu: Hur kan jag kräva skulden? Ska det vara formellt skriftligt, eller hur går det till?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst skulle jag be personen som står i skuld till dig (gäldenären) att betala snarast möjligt, så att ni undviker en eventuell konflikt. Vägrar personen som är bekant till dig att betala när du begär det så är visserligen skuldebrevet ett bra bevismedel på att skulden existerar. Trots detta räcker inte skuldebrevet som sådant för att du ska kunna driva in skulden, utan detta görs av kronofogdemyndigheten. För att kronofogdemyndigheten ska kunna kräva in skulden krävs en s.k. exekutionstitel, vilket t.ex. kan vara att skulden är fastställd genom ett domstolsavgörande eller genom ett utslag i mål om betalningsföreläggande.

Jag skulle rekommendera dig att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten då detta förfarande är särskilt lämpat för anspråk som är klara och i egentlig mening otvistiga, vilket det verkar vara i detta fallet.

För att få en exekutionstitel kan du hos kronofogdemyndigheten ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. I din ansökan, som ska vara skriftlig, ska du ange det belopp som gäldenären är skyldig dig och en begäran om att betalningsföreläggande ska utfärdas. Kronofogdemyndigheten kommer då att förelägga gäldenären att ge sin inställning till kravet. Skulle gäldenären motsätta sig kravet så kommer du inte att få någon exekutionstitel. Då kan du istället begära att få målet prövat hos tingsrätten och få din exekutionstitel i form av domstolsavgörande. Har gäldenären inte några invändningar så kommer du att få din exekutionstitel.

När du har ansökt om betalningsföreläggande så kan du ange om du vill ha hjälp med indrivandet av skulden eller inte. Vill du ha hjälp ansöker du om verkställighet och då bifogar du din exekutionstitel i ansökan. Kronofogdemyndigheten kommer då att hjälpa dig att driva in skulden.

För mer detaljerad information om hur du ska gå till väga, besök gärna http://www.kronofogden.se/Ansokningar.html

Lagen om betalningsföreläggande hittar du här

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare