Indrivning av skuld från företag av privatperson

Jag har bokat hotell på nätet med mitt kreditkort (SEB) på sajten www.galahotels.com och avbokat hotellet enligt deras avbokningspolicy. De har bekräftat detta och lovat skicka kvittens på att pengarna är på väg tillbaka till mitt konto. trots flertal påtryckningar från mitt håll har inga pengar kommit och de säger bara att de kommer snart

Vad kan jag göra nu? Polisanmäla? Prata med mitt försäkringsbolag?

Finns det något sätt att se till att jag får pengarna?

MVH

Monika Werthén

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Eftersom det har varit pågående kontakt och upprepade uppmaningar och löften om att företaget ska betala ut dina pengar utan att uppfylla det löftet kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr, vilket du senare kan begära att få tillbaka som ersättning.

Kronofogden kommer att skicka brev till den tilltalade som får ge in delgivningskvitto som bevis på mottagandet av betalningsföreläggandet. Antingen kan den tilltalade (företaget), i det här fallet företaget, betala direkt och du måste då dra tillbaka föreläggandet eller så bestrider de kravet. Här kommer Kronofogden ta beslut om betalningsföreläggandet och i så fall verkställa genast, Utsökningsbalk (1981:774), (UB), 3 kap 11 §. Se här: https://lagen.nu/1981:774.

Så anledningen till att du först behöver ansöka om betalningsföreläggande är alltså för att Kronofogden i nästa steg ska kunna verkställa betalningsföreläggandet enligt UB, 2 kap 2 §, och på så sätt hjälpa dig att driva in dina pengar. Här tillkommer fler kostnader, från 600 - 2500kr, eftersom målet handläggs i domstol som måste ta ut en avgift. Kronofogden försöker alltid driva in den avgiften om det finns möjlighet för det.

Här kan du ansöka om betalningsföreläggande: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare