Indrivning av privat skuld

jag lånade för ett antal år sedan ut pengar till en god vän och vi ingick ett skriftligt avtal att de skulle betalas igen när jag ville eller efter att en viss fastighet hade sålts. Efter några år meddelade jag att jag vill att lånet skulle betalas tillbaka. Enligt avtalet hade personen då två år på sig att betala igen och den tiden förföll i fredags. Personen betalade inte igen pengarna på utsatt tid. Vad ska jag då göra?

Ska jag kontakta kronofogden eller ska jag anlita en advokat?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det enklaste är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Om du gör detta, kommer din vän att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Om detta inte görs, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Om din vän skulle bestrida skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte alls har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. Om du har avtalet skriftligt är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden.

I ansökan skall du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare