Indrivning av fordran

Hej.

Min fd sambo är skyldig mig/mina föräldrar en massa pengar (ca 100 000) men vill inte betala tillbaka.

Han skyller på att han inte har några pengar och att det dessutom faller under sambolagen.

Han hade en massa skulder när vi träffades och drog på sig mycket mer eftersom han inte kunde sköta sin ekonomi och dessutom blev arbetslös.

Jag var dumsnäll/naiv och hjälpte honom att betala hans räkningar, skulder och mobillån eftersom han sa att han skulle betala tillbaka så fort han kunde. Jag betalade dessutom för allt här hemma, köpte även en bil åt honom mm. Jag gjorde verkligen allt!

Till slut tog jag ett lån på 100 000 kronor för att lösa hans lån så att det skulle bli slut på alla småskvättar.

När mina föräldrar fick veta det och höra hur mycket ränta jag betalade varje månad så gick de in och betalade av hela det lånet mot att han skulle betala tillbaka till dem istället, räntefritt.

Men han betalade inte en krona.

När vi separerade för några år sedan så skrev vi ett eget skuldebrev sinsemellan där de kom överens om att han skulle betala 500 kronor varje månad. Efter flera år nu så har han endast betalat in 3927 kronor och säger att vårat hemmasnickrade skuldebrev inte är värt något och han inte är skyldig så mycket pengar.

Vad kan jag göra???

Tacksam för hjälp.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Inledningsvis kan konstateras att det inte stämmer att ett "hemmasnickrat" skuldebrev inte är värt något. Det är fullt gällande juridiskt sett. Det är mycket fördelaktigt för er att ni har ett skriftligt dokument som styrker att skulden existerar.

Det ni bör göra i en sådan här situation är att kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. De kommer sedan hjälpa dig och dina föräldrar med att driva in skulden. Kronofogdemyndigheten kan bland annat fatta beslut om utmätning, vilket innebär att myndigheten beslagtar din sambos egendom och säljer den för att ni ska få betalt.

Mitt råd är således att ni snarast möjligt kontaktar Kronofogdemyndigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Carl William AhlbergRådgivare