Indraget körkortstillstånd till följd av positivt provsvar för narkotika

Hej! Det var såhär att jag var på en fest och blev rätt påverkad, Någon bjöd på en grogg och jag tackade för den och drack upp, kände mig inte alltför konstig under resterande timmar av kvällen utan jag for hem vid 12 tiden och tänkte sova, polisen stannade mig längs gångbanan och tyckte jag såg mer än bara full ut på alkohol, Så dom beslutade att ta med mig in för att göra blodprov. Nu inväntar jag provresultatet och min fråga är att jag är 3 veckor ifrån att ta mitt körkort och har aldrig blivit dömd för något alls innan, mitt register är rent. Om det visas droger på mitt resultat vad händer med mitt körkort då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Transportstyrelsen utfärdar körkortstillstånd

Då du är på god väg att ta körkort känner du säkert till att det krävs ett körkortstillstånd från Transportstyrelsen för detta. Vid prövningen inför detta tillstånd görs en bedömning av om den som ansöker anses lämplig för att ta körkort, enligt 3 kap 2 § körkortslagen. Vid bedömningen tittar Transportstyrelsen bland annat på noteringar i belastningsregistret. En notering om narkotikabrott kan tyda på att man inte anses pålitlig i nykterhetshänseende.

Transportstyrelsen kan besluta om spärrtid

Skulle transportstyrelsen komma till slutsatsen att du inte är lämplig för att ta körkort, exempelvis på grund av notering om narkotikabrott, kan de besluta om en så kallad spärrtid, enligt 3 kap 9 § körkortslagen. Spärrtidens längd kan sträcka sig från en månad upp till tre år. Under den perioden kan man inte ta körkort. När spärrtiden gått ut kan man dock ansöka på nytt om ett körkortstillstånd, varpå transportstyrelsen bedömer lämplighet på nytt. Har man redan fått ett körkortstillstånd – vilket jag antar att du har eftersom att du är så pass nära körkortsprovet - kan detta återkallas om man inte längre anses uppfylla kraven på lämplighet. Eftersom du inte hunnit ta ditt körkort finns det alltså en risk att ett positivt provresultat kan leda till att ditt körkortstillstånd återkallas och att en eventuell spärrtid sätts.

Sammanfattningsvis

Det går inte att utesluta att ett provsvar som visar på narkotika kan leda till indraget körkortstillstånd, vilket skulle innebära att din möjlighet till att ta körkort skjuts upp.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare