FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2019

Indraget körkort vid fortkörning

Hej!

Åkte dit för fortkörning häromdagen.

Körde 134km/h på fyrfilig 90-väg med mitträcke.

Fick 4000kr i böter på plats, samt att de tog körkortet på plats. Min fråga är vad praxis är gällande tid för indraget körkort?

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort:
Du har fått ditt körkort återkallat på grund av fortkörning. Ett körkort kan bli indraget i det fall man överskrider den tillåtna hastighetsgränsen, se 5 kap. 3 § körkortslagen. Av förarbeten till lagen framgår att ett överskridande av 30 km/h, på en väg med högre hastighet än 30 km/h är av den art att det kan bli fråga om återkallelse av körkort. Att köra 142 km/h på en väg med högsta hastighet 110 km/h innebär ett överskridande med 32 km/h och återkallelse är där med aktuellt. Se Prop 1992/93:189 s 4.

Spärrtid:
Får man sitt körkort indraget på grund av t ex. fortkörning påbörjas en spärrtid. Spärrtid kallar man den tid som föraren måste vänta innan hen igen kan få ett nytt körkort utfärdat. Spärrtiden löper i minst 1 månad och i högst 3 år. Vid bedömning över hur lång spärrtiden ska vara utgår man från trafikbrottets svårighetsgrad. Omständigheter som kan påverka är bland annat behovet av körkort, tidigare körkortsingripanden samt hur lång tid det har hunnit gå från dess att brottet begicks och körkortsingripandet äger rum. Se 5 kap. 6 § körkortslagen.

Exakt hur lång tid ditt körkort blir indraget är svårt att svara på då det även beror på andra omständigheter men det lär röra sig om några månader.

Förmildrande omständigheter, dvs. omständigheter till din fördel kan vara om du är yrkesförare och det kan sänka spärrtiden på någon månad då Transportstyrelsen anser att du har ett behov av körkortet.

Hoppas du fick svar på din fråga och att du får tillbaka körkortet snart! Lycka till!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare