FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/08/2017

Indraget körkort vid drograttfylla

Hej, jag vart stoppad av polisen idag och fick ta urin prov och blod prov och dom hitta spår av amfetamin i urinet även fast det va typ 3 veckor sen jag testa sist, så nu är jag misstänkt för drograttfylla, jag trodde amfetamin gick ur kroppen efter några dar bara så dom tog kortet för mig Direkt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 5 kap. 3 § körkortslagen så ska körkort återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri. Drograttfylleri likställs med rattfylleri. Har polisen hittat spår av amfetamin i din kropp så har du gjort dig skyldig till brott även om du inte var påverkad eller trodde att du hade amfetamin i blodet. Polisen har då rätt att återkalla ditt körkort.

När körkortet återkallas måste du vänta en viss tid innan du kan ansöka om körkortstillstånd igen.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare