Indraget körkort på grund av demens

Om man har B-körkort men läkare säger att man inte får köra bil i väntan på demensutredning, kan man då få köra typ EPA-traktor eller liknande? Vad gäller om man får körkortet indraget om utredningen visar att man är dement?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en läkare säger att man inte får köra bil i väntan på en demensutredning så menar läkaren med högst sannolikhet att man även inte får köra EPA-traktor. Detta eftersom förare med demenssjukdom riskerar inte bara sitt egna liv utan även andras.

Om en läkare bedömer att det finns medicinska hinder för bilkörning, så är läkaren skyldig att anmäla detta till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen fattar sedan beslut om fortsatt körkortsinnehav.

Svaret på din fråga är alltså att om utredningen visar att man är dement och om man får körkortet indraget så innebär det att körkortet blir återkallat. Blir körkortet återkallat så har man inget körkort och därmed får man inte köra.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare