FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2021

Inbrott i förråd - försäkring.

Hej!

Jag och min sambo har haft inbrott i vårt källarförråd och hörde av oss till vårt försäkringsbolag. Hon svarar då att försäkringen inte täcker stöld och rån i just förråd men det står klart och tydligt i avtalet att det gäller inbrott i bostad eller låst förråd.

Vad ska vi göra för att gå vidare?

Tack på förhand,

Linus

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ni haft inbrott i erat källarförråd, vilket enligt avtalade villkor ska täckas av er försäkring, men att ert försäkringsbolag inte vill betala ut ersättning och du undrar hur ni ska göra för att gå vidare med anspråket.

Till en början vill jag råda er att, om ni inte redan gjort det, skicka in all den information som försäkringsbolaget behöver för att kunna göra sin bedömning, samt överklaga beslutet. Skulle försäkringsbolaget neka eller avslå omprövningen är nästa steg att vända sig till extern nämnd eller domstol.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är ett alternativ som är praktiskt ur kostnadssynpunkt eftersom det är gratis. Anmälan av ett ärende kan ske via ARN:s hemsida. En förutsättning för prövningen är att du är konsument och att tvisten överstiger 2000 kronor. ARN:s beslut är inte bindande utan endast rådgivande, men seriösa näringsidkare följer ARN:s rekommendationer varför detta alternativ bör användas i första hand.

Skulle ARN bifalla er ansökan men försäkringsbolaget ändock vägra att betala ut ersättning är det sista alternativet att vända sig till domstol. Detta kan dock bli kostsamt, varför en övervägning bör ske beroende på vilka belopp stölden rör sig om. Utgångspunkten är att den part som förlorar målet står för både sina egna och motpartens rättegångskostnader (18 kap. 1 § RB). Om tvisten understiger ett halvt prisbasbelopp (23 850 kronor) behandlas målet som ett förenklat tvistemål. I förenklade tvistemål är möjligheten till ersättning begränsade (jfr 18 kap. 8 a § RB). Ofta kan man använda rättsskyddet i sin hemförsäkring som täcker en del av kostnaderna, men mitt råd till er är att först kontakta försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring för att ta reda på om ni har möjlighet att utnyttja det skyddet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare