Inbördes testamente mellan sambor

Hej

Jag och min sambo vill skriva ett inbördes testamente så att vi ärver varandra. Vi har ett gemensamt barn, äger en bostadsrätt tillsammans. Vad ska vi skriva? Fri förfoganderätt eller full äganderätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler för vad som gäller angående arv och testamente finns i Ärvdabalken, se här.

Sambor har inte arvsrätt efter varandra. För att du och din sambo ska ärva varandra krävs alltså att ni, som du skriver, upprättar ett inbördes testamente.

Skillnaden mellan fri förfoganderätt och full äganderätt

Om du ärver egendom efter din sambo med fri förfoganderätt innebär det att du kan göra i princip vad du vill med den så länge du lever. Att du har fri förfoganderätt över egendom betyder dock att du inte har någon rätt att sedan testamentera vidare den egendomen. När du senare går bort kommer alltså det som du ärvt efter sambon att falla tillbaka i den vanliga arvsordningen, det innebär i ert fall att egendomen går till ditt och din sambos barn.

Om du däremot skulle ärva egendom efter din sambo med full äganderätt innebär det att du har rätt att både använda den som du vill så länge du lever och dessutom även rätt att testamentera bort egendomen.

Om du och din sambo väljer att skriva fri förfoganderätt eller full äganderätt i testamentet beror alltså på vad ni vill att den andre ska kunna göra med den egendom ni testamenterar bort.

Barns laglott

Eftersom ni har ett gemensamt barn är det viktigt att ni är medvetna om att ert barn, oavsett vad ni testamenterar, alltid har rätt att få ut sin laglott, enligt Ärvdabalken 7 kap. 1§. Enligt Ärvdabalken 7 kap. 1§ är laglotten hälften av arvslotten. Det innebär att om exempelvis din sambo skulle gå bort omfattar ert barns arvslott allting som din sambo lämnar kvar. Eftersom laglotten är hälften av arvslotten, blir ert barns laglott hälften av allt det som din sambo lämnar kvar. För att ert barn ska få ut sin laglott krävs dock att barnet inom viss tid begär jämkning av testamentet enligt Ärvdabalken 7 kap. 3§ 1st. Väljer barnet att inte begära jämkning av testamentet kommer du och din sambo att ärva varandra på det sätt som ni skriver i det inbördes testamentet.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Om du eller din sambo vill ha mer hjälp med vad ni ska skriva i ert testamente skulle jag rekommendera att ni bokar en tid hos Familjens Jurist, det kan ni göra här: lawline.se/boka

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare