Inarbetad semester och lön ska betalas ut av arbetsgivare

FRÅGA
HejJag har slutat på ett jobb dock ej fått ut min semesterersättning, lön under sista tiden som jag arbetade. Jag sa upp mig själv pga smärta i knä, psykisk ohälsa o att jag knappt har sovit det sista halvåret. Enda jag inte har gjort rätt är att jag slutade med omedelbar verkan. Hur ska jag göra för att få ut mina pengar?
SVAR

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Inarbetad semester och lön ska betalas ut av arbetsgivaren. Detta gäller oavsett om du sagt upp dig med eller utan iakttagande av uppsägningstid. Du kan ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogden. Kronofogden begär då betalt av arbetsgivaren. Om arbetsgivaren bestrider din ansökan ska du välja mellan att gå till domstol eller inte. Om arbetsgivaren inte bestrider din ansökan inom tre veckor meddelar Kronofogden ett utslag som innebär att Kronofogden sedermera kan driva in pengarna. Det kostar 300 kr för ansökan och 600 kr för utmätning. Detta kan du kräva att arbetsgivaren betalar. Läs här för mer information om hur du går tillväga för att ansöka om betalningsföreläggande eller kontakta oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16) för att få ytterligare vägledning från en av våra jurister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet Ercin
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?