FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/03/2018

Importera alkohol till förening

Hej,

Jag heter Agni Konstantinidi och jag är sekreterare hos den kretensisk kultur förening i Uppsala som heter Griffon.

Vi skulle vilja bringa traditionella spriten från kreta för våra evenemang och för dagliga användningen.

Kan du hjälpa oss? Vet du vad gäller härom alkohol i föreningar?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tillåtet att handla alkoholdrycker i Grekland och föra in dessa i Sverige, eftersom det är förbjudet för EU:s medlemsländer att införa importrestriktioner för varor (artikel 34 fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF)).

Efter att man infört alkoholdrycker måste dessa dock vara avsedda för eget bruk för att importen ska vara i tillåtlig i enlighet med Sveriges alkoholmonopol (jfr 4 kap. 4 § första stycket 2 alkohollagen). Det finns så kallade referensnivåer som om en allmän uppfattning om vad som kan anses utgöra eget bruk. Även andra omständigheter än alkoholmängden kan komma att ligga till grund för bedömningen. 10 liter spritdrycker, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter öl anses normalt utgöra import för eget bruk, se artikel 32.3 b i rådets direktiv 2008/118/EG av den 16 december 2008.

Med eget bruk avses även införsel av alkoholdrycker till familjemedlemmar, släktfester eller som gåva. Termen "eget bruk" har inte varit uppe för bedömning i Högsta domstolen, varför termen bör användas med försiktighet. Att föra in alkoholdrycker och servera på en privat fest torde falla in under termens innebörd.

Ni får alltså föra in alkohol för att nyttja privat inom föreningen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare