Immateriella rättigheter appar

Hej Jag är har en tanke om att skapa en app, det jag vill skapa finns redan men inte för den marknaden jag önskar. Hur mycket måste min app särskilja sig från de appar som redan finns? Och kan appar som blocket, airbnb, hemnet, bytbil med fler vara skyddade av upphovsrätten eller någon annan patent lagstiftning? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Immateriella rättigheter

För att börja med din andra fråga. Ja, appar kan vara skyddade av olika immateriella rättigheter.

Upphovsrätt

Upphovsrätt regleras i upphovsrättslagen (1960:729). Sammantaget kan man säga att den skyddar konstnärlig formgivning. Det kan vara till exempel en apps designspråk eller en logotyp.

Patent

Patent regleras i patentlagen (1967:837). Den innebär att företag kan söka patent för vissa industriella uppfinningar. Detta tar sikte mer på tekniska lösningar och mer ”back-end”.

Hur olika måste de vara?

Utan att veta mer om din planerade app och dess närliggande likheter kan jag inte svara definitivt på om du kan få problem med upphovsrätt eller patent. Rent generellt kan sägas att en app måste vara tillräckligt olik en annan rent designmässigt för att vara ett eget konstnärligt uttryck. Gällande patent kan man söka i patentdatabasen (länk) för att se om din lösning är för lik någon som redan finns.

Sammanfattning

Med de uppgifter som ges i frågan går det inte att svara definitivt på frågan hur olik din app måste vara något annat. Appar kan vara skyddade av olika immateriella rättigheter. För att få ett mer utförligt svar bör du kontakta en juridisk byrå som specialiserar sig på IT- eller patenträtt och låta dem bedöma frågan utifrån ett mer komplett bedömningsunderlag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare