Immaterialrättigheter till bilder tagna åt tidigare arbetsgivare?

Var tidigare delägare i ett litet aktiebolag. Med min bakgrund inom fotografi och media var det självklart att jag skötte fotograferingen (t ex av personer i verksamheten, dokumentation av vad vi gjorde, bilder till marknadsföring, samt fotograferade och sålde bilder i företagets namn). Jag hade även ett huvudansvar för att ta fram logotypen, som baserades på mina bilder. Logotypen finns på kläder, utrustning, företagets bil, hemsidan, visitkort, fakturor som skickas med mera. Eftersom jag och den andra delägaren inte drog jämnt lämnade jag i somras företaget. Jag överlät min del och lämnade min del i verksamheten. Eftersom det varit en omvälvande process på många sätt har jag först nu reflekterat över vissa saker. Särskilt sedan jag sett att företaget använder mina bilder på hemsidan, i nya reklammeddelande och logotypen på den nya firmabilen. Vi hade inte skrivit avtal kring bilderna, eftersom vi båda såg det som en naturlig insats från min sida så länge jag arbetade i företaget. Jag tror därför inte att jag kan hävda någon ekonomisk rätt till materialet, eller finns det sådana möjligheter trots allt? I och med att bilderna används igen? Jag borde i alla fall ha ideell rätt, och kunna kräva att mitt namn som fotograf skrivs ut? Hur fungerar det med logotypen? Vad ska jag göra, behöver jag dokumentera materialet? Ska jag ta kontakt med någon organisation/myndighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

De bilder du beskriver låter som fotografier som inte har ett konstnärligt syfte. Sådana fotografier är upphovsrättsligt skyddade enligt 49 a § upphovsrättslagen. Denna upphovsrätt kan avtalas bort men om ni inte sagt något annat antas du som fotograf vara upphovsman till bilderna. Ett sådant avtal behöver inte vara skriftligt eller ens uttryckligt för att vara giltigt. Ett underförstått samtycke mellan två parter kan också utgöra ett avtal.

Du uppger att det varit standardrutin att du tagit foton för företagets räkning. Man kan på så vis säga att du avtalat bort din rätt till ersättning för bilderna till själva företaget. Detta innefattar enligt 49 a § även förändrade format av bilderna, såsom du beskriver angående t.ex. firmabilen. Om du inte tagit personlig ersättning för dem då lär det vara svårt för dig att hävda en sådan rätt nu. Någon ideell rätt finns inte för sådana fotografier eftersom de inte är konstnärliga verk, därmed har du ingen rätt att bli krediterad för fotografierna.

Även logotypen lär vara upphovsrättsligt skyddad, möjligtvis även varumärkesskyddad om den är företagets officiella logga (se varumärkeslagen). Problemet kvarstår dock att du överlåtit rätten till företaget medan du jobbade där.

Det kan kännas surt att någon annan fortsätter att använda någon som man själv har skapat och anser sig ha rätten till men reglerna är alltså tydliga på detta område och är till för att undvika det stora antal tvister som annars hade uppkommit i sådana här fall när någon i efterhand vill hävda sin upphovsrätt.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare