FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/08/2018

Illa behandlad av en polis

Hej! När man blivit stannad av polis och läget inte är kritiskt har jag då rätt att begära en överordnad polis eller ens en annan polis om jag känner mig illa behandlad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av min erfarenhet och vad jag vet, så kan man inte hur som helst begära en överordnad polis eller en annan polis (när man blivit stoppad av polis). Om man dock talar med polisen som man har blivit stoppad av och frågar om det är möjligt att byta polis, så kanske det går att lösa.

Jag skulle dock råda dig att anmäla händelsen till polisen, om du har blivit illa behandlad av en polis. Detta kan du göra genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Berätta då för polisen att du vill anmäla en polis. Då kommer du få prata med någon som är behörig att ta upp en sådan anmälan.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare