FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/06/2018

Ikraftträdande av ny lag, vilken lydelse gäller?

Den nya lagen om vad som klassas som en våldtäkt träder ikraft den 1 juli 2018. Då en anhörig till mig blev våldtagen en tid tillbaka undrar jag om vi kan nyttja denna lag i åtalet idag.? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 5 § lagen om införande av brottsbalken följer att ingen får dömas för en gärning för vilken det inte var stadgat straff när den begicks. Vidare följer att straff ska bestämmas efter den lag som gällde när gärningen företogs om inte annan lag, som leder till frihet från straff eller till lindrigare straff, gäller när dom meddelas. Det innebär att brottsbalkens nuvarande ordalydelse kommer att gälla om den som är anhörig till dig väcker åtal med hänsyn till att brottet var begånget innan den 1 juli 2018.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare