Ifall efterlevande make inte har några arvingar ärver andra makens arvingar allt

Hur är arvsordningen i följande fall.

B och A har gått bort, och har inga barn. B gick bort för 6 år sedan, medan A gick bort nu i år. Både B och A föräldrar är döda sedan länge. A har dessutom inga syskon eller syskonbarn i livet. B däremot har 1 helsyskon och 3 halvsyskon. Det föreligger inte något testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån hur du har utformat din fråga antar jag att B och A är gifta vid B:s dödsfall. I så fall har A som make arvsrätt efter B då hen går bort (3 kap 1 § ärvdabalken). B:s syskon får då rätt till efterarv när A avlider (3 kap 2 § ärvdabalken). Detta innebär att innan arv efter A kan delas ut ska B:s arvingar få ut sitt arv efter B. Syskon träder in i förälders ställe som arvsberättigad (2 kap 2 § ärvdabalken). I och med att B:s föräldrar är döda kommer alltså B:s syskon att ärva. B:s helsyskon kommer att ärva mer än sina halvsyskon då hen "kliver in" både i sin mammas och sin pappas ställe. Halvsyskonen får endast ta del av arvet som deras egen förälder skulle ha fått om hen varit i livet. B:s andra förälder har halvsyskonen ingen familjerelation med och är därför inte berättigad att ärva i dennes ställe.

Det som finns kvar efter att efterarvet efter B delats ut är kvarlåtenskapen efter A. A har inga föräldrar vid livet eller syskon. Ifall det finns någon moster/morbror/farbror/faster vid livet har de arvsrätt (2 kap 3 § ärvdabalken). Annars är det B:s arvingar som kommer att få ärva även efter A (3 kap 8 § ärvdabalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare