Ideell förening - underlåtenhet att anmäla ändring

Hej! Om man har en ideell förening och vill ändra styrelsen, t.ex. att en person avgår och en ny kommer in, kostar det någonting att omregistrera? Av ren nyfikenhet: Vilka sanktioner möter man om man underlåter att registrera en förändring, av vilket slag som helst, i en förening.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte finns någon särskild lag som reglerar utformningen av ideella föreningar grundar sig detta rättsområde på praxis. Genom praxis får vi till exempel reda på att en ideell förening ska antaga stadgar och ha en styrelse som företräder föreningen gentemot tredje man, se NJA 1987 s. 394. Mitt svar kommer i viss mån se annorlunda ut beroende på om det är en vanlig ideell förening eller om den är näringsdrivande, varför jag kommer att redogöra för båda. Då frågan handlar om ändringar utgår jag ifrån att föreningen är registrerad antingen hos Bolagsverket eller för organisationsnummer hos Skatteverket.

Det finns inga generella krav på att en icke-näringsdrivande ideell förening måste registreras, men ett organisationsnummer kan tillhandahållas av Skatteverket. Detta är ett krav om föreningen t.ex ska starta ett bankkonto, ansöka om bidrag eller ingå vissa andra avtal. Skatteverket kräver ingen omregistrering för ändrings i föreningens styrelse och utfärdar inga böter eller dylikt om man skulle underlåta att göra en ändring av detta slag. Näringsdrivande ideella föreningar ska anmäla sina ändringar till Bolagsverket. Vid ändring av styrelse eller firmateckning ska för närvarande en avgift på 600 kronor erläggas. Då de inte har kännedom om verkliga ändringar, kan heller inte i detta fall en sanktion vara aktuell. För mer information gällande föreningens skyldigheter gentemot nämnda myndigheter rekommenderar jag deras hemsidor eller att du kontaktar dem via telefon eller e-post.

Som svar på din fråga kan en underlåtenhet att anmäla en ändring av föreningens styrelse inte leda till sanktioner. Däremot är ett skäl till att registrera ändringen, att det i bevishänseende kan presumeras att registrerad styrelsemedlem fortfarande faktiskt ingår i föreningen. Detta är av särskild vikt om nämnda person företräder er föreningen, har dispositionsrätt till bankkonton eller annan rätt att ingå avtal för föreningens räkning. Av samma skäl kan det finnas en vilja hos den som har avgått att inte längre vara registrerad som en del av styrelsen. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Mvh,

Victor EizykRådgivare