FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/04/2016

ID-handling vid övningskörning

Blev stoppad av polisen under övningskörning och hade inget ID kort och då sade polisen att det var lag på att medföra detta och dom kunde inte godkänna min handledare som ville intyga min identitet,det gick bra annars i samhället men inte vid bilkörning.Undrar vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som blir tillämplig i detta fall är körkortslagen (KL) (https://lagen.nu/1998:488#K1P1S1). I 4:1 KL framgår att en person med körkortstillstånd får övningsköra (https://lagen.nu/1998:488#K4P1S1). Enligt 4:5 KL får övningskörning ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra fordonet av det slag som uppkörningen avser samt är utbildningsledare eller trafiklärare. (https://lagen.nu/1998:488#K4P5S1) Det finns ingen regel i 4 kapitlet KL som reglerar polisens rätt att begära ID-kontroll. Däremot framgår det av 3:15 2 st KL att körkort eller identitetshandling ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.

I 3:15 regleras endast skyldighet att medföra körkort eller en handling som styrker förarens identitet vid redan utfärdat körkort. Denna paragraf är alltså tillämplig när den som kör ett fordon redan har ett utfärdat körkort. Dock kan det vara så att polisen åberopade bestämmelsen i 2 stycket, då det framgår att "identitetshandling ska överlämnas för kontroll om en polisman begär det" och att denna skyldighet även innefattar en person som har körkortstillstånd men inte ett utfärdat körkort.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor eller funderingar

Nathalie ByströmRådgivare