I vilken av mina två bostäder ska jag folkbokföra mig?

Jag skrev nyss avtal på en hyreslägenhet i Linköping där mina universitetsstudier kommer äga rum i höst. Men jag bor egentligen i Kolmården med min sambo och behöver endast denna lägenhet för veckopendling samt att min syster ska flytta in för gymnasiestudier.

Var ska jag vara skriven någonstans? Kan jag vara skriven i Kolmården eller måste jag vara skriven på den nya lägenheten? Jag kommer trots allt spendera den största delen i bostaden med min sambo än i bostaden med min syster.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna gällande folkbokföring hittar du i folkbokföringslagen (FOL).

Folkbokförd där du spenderar din dygnsvila

Du ska vara folkbokförd på den adress där du är bosatt. ( FOL) Här beaktas i vilken bostad du har din dygnsvila - alltså sover. ( FOL) I de fall du kan anses vara bosatt på fler än ett ställe ska du anses vara bosatt på den adress där du sammanlever med din familj/sambo/man eller om övriga omständigheter pekar på att hemvisten ska vara kopplad till en speciell ort. Övriga omständigheter är till exempel arbetsförhållanden, antalet övernattningar i respektive bostad samt var huvuddelarna av dina ägodelar förvaras.

Eftersom du skriver att du egentligen bor med din sambo i Kolmården och att du kommer spendera största delen av din tid i bostaden med din sambo så verkar det som att du borde vara folkbokförd i Kolmården.

Är det däremot så att du kommer sova 5 av 7 nätter i Linköping varje vecka så anses du tillbringa största delen av din dygnsvila i Linköping och ska i så fall folkbokföra dig där.

Vad kan hända om du folkbokför dig på fel adress?

Det är ett lagstadgat krav att du skall vara folkbokförd där du har din dygnsvila. Tidigare kunde det vara brottsligt att inte ändra sin folkbokföringsadress, dock är det inte det längre. Skatteverket har dock möjligheten att genom att hota med vite (en slags avgift) undersöka den egentliga bokföringsadressen 31, 32 & 37 §§ FOL.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare