I avsaknad av avtal ska en kredit betalas tillbaka när kreditgivaren kräver det

Hej,

Hur lång är återbetalningstiden av en kredit om det inte framgår av kreditavtalet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagregel om hur lång en återbetalningstid på en kredit är. Ifall ert avtal inte säger något om när krediten ska vara återbetald har kreditgivaren rätt att kräva in pengarna när den vill.

Eftersom återbetalningstiden inte framgår av avtalet råder jag dig att höra av dig till den som krediten ska betalas till och försöka komma överens om en rimlig tid för återbetalning. Det kan annars bli en jobbig överraskning om kreditgivaren helt plötsligt vill ha tillbaka krediten pengar utan att du blivit uppmärksammad på det i förväg.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare