Hyresvärdens uppsägningstid vid uthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag har hyrt ut min bostadsrätt privat och enligt avtalet är det 3 månaders uppsägningstid. Avtalet specificerar inte kalendermånader eller att tiden skulle börja gälla från den 1:a i efterkommande månad. Om jag säger upp avtalet den 7 oktober, blir utflyttningsdatum den 7 januari eller sista januari - dvs gäller avtalet eller gäller praxis/eventuell specifik hyreslag?

Tack så väldigt mycket på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid uthyrning av bostadsrätt gäller lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Villkor som i jämförelse med lagen är till nackdel för hyresgästen är inte giltiga. Enligt 3 § andra stycket kan du som hyresvärd säga upp hyresavtalet och låta det upphöra först vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Säger du upp avtalet den 7 oktober börjar tre månader att löpa från och med 1 november och utflyttningsdatum blir 1 februari. Det går alltså inte att avtala om lägre uppsägningstid från hyresvärdens sida.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare