Hyresvärdens skyldigheter vid vägglöss i bostaden

Hej

Jag har vägglöss hemma och hyresvärden vägrar att flytta oss till en annan lägenhet...har en liten bebis som är sönder biten varje kväll av vägglöss och vill inte stanna här mer...orkar inte se honom så...men hyresvärden säger att vi måste stanna här för att låcka fram ohyran...undrar bara hur kan man hantera detta...kan dom tvinga oss att stanna kvar hemma?

Mvh

Admira

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med ska sägas att hyresvärden har ansvar för lägenhetens skick och underhåll även efter att du som hyresgäst har flyttat in. Lägenheten ska inte bara vid tillträde hållas i ”fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet” utan även under hyrestiden hållas i sådant skick, detta framgår av 12 kap. 15 § 2 st jordabalken. Skador som inte orsakas av någon av parterna samt naturligt slitage ersätts i regel av hyresvärden. Hyresvärden är alltså skyldig att utrota ohyran, om ohyran inkräktar på lägenhetens användbarhet, vilket borde är fallet när det gäller vägglöss. Det avsedda ändamålet är att kunna bo och vistas i sin lägenhet och detta kan inte vara fallet och lägenheten har vägglöss varför din hyresvärd i det här fallet verkar ha en underhållsskyldighet emot dig som hyresgäst.

Konsekvensen av denna underhållsskyldighet är att du som hyresgäst har rätt att genast säga upp ditt hyresavtal då hyresvärden har brustit i sin underhållsskyldighet, detta framgår av 12 kap. 6 § jordabalken. Din hyresvärd kan dock inte tvinga er att stanna hemma för att ni ska locka fram vägglössen. Du som hyresgäst bestämmer hur och när du använder din bostadslägenhet så länge den just används som en bostad. Hyresgästen skall visserligen under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör men skyldigheten gäller bara att inte skada lägenheten eller slita på den mer än nödvändigt, se 12 kap. 24 § jordabalken. Att inte locka fram vägglössen borde således inte ingå i hyresgästens vårdnad av lägenheten. Hyresvärden ska själv eller genom att anlita en saneringsfirma få bort ohyran.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare