Hyresvärdens skyldighet vid ohyra i hyresrätt

Hej,

Jag har haft myror i min lägenhet 2 gånger nu. Anticimex har nu varit där igen för att få bort den. Jag har inte kunnat vara i mitt hem, och nu efter att de har sprutat en giftig gel runt omkring kan jag o min son inte vistas hemma. Vad har hyresvärden för skyldighet i detta? Varje gång man pratar med dem låter de irriterade så man vågar knappt höra av sig. Vi har även haft strul med värmen o illaluktande doft från toaletten, men får oss alltid känna sig dum när man ringer och ber om hjälp. Ska det vara såhär? Vi har alltid betalat i tid och skött oss exemplariskt

Hoppas på lite hjälp!

Vänligen,

Andrea

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Hyresvärden är skyldig att på tillträdesdagen och under hyrestiden hålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, 12 kap. 9 § och 12 kap. 15 § Jordabalken (JB).

Myror räknas som ohyra i lagens mening. Ohyra anses vara en skada eller en brist i lägenheten om ohyran är till men för hyresgästen, 12 kap. 17 § JB. Hyresvärden är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyra, även om du som hyresgäst har orsakat att sådan förekommer i lägenheten. Är det inte du som har orsakat ohyran har du rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som du har för att utrota ohyran.

Sammanfattningsvis har alltså hyresvärden en skyldighet att hålla lägenheten i sådant skick så att ni kan använda den för avsett ändamål.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare