Hyresvärden ändrar hyresvillkoren

Hej

Min hyresvärd har sagt upp kabel-tv:n som kommer stängas ner om några dagar.

Han vill ha betalt för tv-abonnemanget som har ingått gratis i hyran.

Kan han göra så samt ej meddela oss i tid. Han hade sagt upp abonnemanget 3 månader tidigare.

Han kan väl inte ta bort något som ingår i hyran?

Vh Tove

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga, vill hyresvärden ha lika mycket betalt i hyra men tar bort kabel-tv tjänsten som tidigare har ingått i hyran och om ni vill fortfarande utnyttja den behöver ni betala extra.

Detta kan ses som en villkorsändring i hyresavtalet och/eller en hyreshöjning.

Hyreshöjning och villkorsändring

Som huvudregel har hyresvärden har rätt att höja hyran till ett skäligt belopp (12:55 Jordabalken). Vad som är oskäligt jämförs med lägenhetens s.k. bruksvärde. Lägenhetens bruksvärde ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet och andra faktorer i förhållande till likvärdiga lägenheter på orten.

Däremot kan hyresvärden inte göra en hyreshöjning hur som helst, men behöver följa kraven i 12:54 Jordabalken, om villkorsändring. Där talas det om att om hyresvärden vill att hyresvillkoren ska ändras, måste värden skriftligen meddela detta till hyresgästen. Om ni inte kan komma överens har värden rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren. Ansökan till hyresnämnden får göras tidigast en månad efter det att meddelandet lämnats till motparten. Därefter meddelar hyresnämnden ett beslut. Hyresvärden bör inte få göra några förändringar i hyresvillkoren tills dess.

Omständigheterna i ditt fall

Hyresvärden har meddelat att kabel-TV abonnemanget ska avslutas och upphöra att ingå i hyran men att ni ska betala lika mycket i hyra. Har värden gjort det skriftligen så har hen uppfyllt formkravet. Om inte är det ogiltigt. Dock då ni inte har kommit överens, dvs du har inte godkänt hyresvärdens villkorsändring. Bör inte värden kunna göra ändringen om inte hen tidigast 1 månad fr.o.m. att hen har meddelat hyresgästen om ändringen ansöka om villkorsändring hos hyresnämnden. Hyresvärden lämnar då över villkorsändringsfrågan till hyresnämnden som fattar ett beslut.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Med vänlig hälsning,

David AlmRådgivare