hyresvärd kräver betald uppsägningstid efter hyreskontrakts utgång

Hej! Jag bor i en hyreslägenhet med bestämd hyrestid på 6 månader som avslutas om en vecka. Jag frågade värden om att skriva ett nytt kontrakt men det har inte hänt än. Jag har därför skrivit kontrakt på ett annat ställe. Jag sa till värden att jag inte ville förlänga utan låta kontraktet löpa ut. Värden kräver nu att jag betalar uppsägningstiden eftersom jag i sms sa att jag var öppen till att fortsätta och gick med på samma sorts kontrakt. Dock har vi inte skrivit under något. Behöver jag betala uppsägningstiden även om kontraktet löper ut utan nytt påskrivet?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Din fråga öppnar för frågor inom anbud och accept för hyreskontrakt.

Skillnaden mellan de två hyreskontrakten som går att tillgå är att obestämda hyreskontrakt måste sägas upp skriftligt för att de ska bli uppsagda, medans det på hyreskontrakten står ett specifikt datum.

I och med det är huvudregeln för hyreskontrakt på bestämd tid att uppsägningsdatumet är det som står på kontraktet, vilket således inkluderar uppsägningstiden.

Detta framgår av JB kap 12 3§ 2st.

Dock finns undantag, vars verkan leder till att hyreskontraktet förvandlas till ett med obestämd tid, 12:3 st 3. Däremot gäller det stycket endast när varken hyresgäst eller hyresvärd har nämnt något om uppsägning.

I och med att du tidigare nämnt frågan om uppsägning till hyresvärden kan det inte anses gillas.

Även värt att notera att hyreslagen är en skyddande lag, vars syfte främst är att skydda hyresgästen.

Det innebär att det ett sådant bestämt hyreskontrakt troligtvis kommer anses uppsagt vid slutdatumet.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare