Hyresvärd ändrar från varmhyra till kallhyra.

Jag flyttade in i min hyreslägenhet i höstas. Förstahandskontrakt. På hyreskontraktet jag har signerat står det att det är varmhyra, dvs att hyresvärden betalar för uppvärmning. Nu när vintern har kommit reagerade jag på att elräkningarna ökade, så jag ringde hyresvärden som sa att det var kallhyra, dvs att jag själv betalar för uppvärmningen och det är därför mina elkostnader har ökat så mycket. När jag sa att det inte var vad som står i kontraktet så säger han att han gjort fel, ber om ursäkt och att vi får antingen riva kontraktet och flytta ut eller upprätta ett nytt kontrakt med korrekt uppgifter. Är det verkligen så? Jag skulle ju önska att det ingick uppvärmning vilket det står på kontraktet.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag läser din fråga har du ett avtal om bostadshyra där uppvärmning ska ingå i kostnaden. Hyresvärden kan då inte ensidigt frångå hyresvillkoren och bestämma att du visst ska betala för uppvärmning. Den enda möjligheten för hyresvärden att i det här läget ta betalt för uppvärmning är om värden kan bevisa att ni egentligen avtalat om kallhyra och att det som står skrivet inte gäller. Utan att känna till omständigheterna närmare kan jag säga att det krävs att ni båda varit införstådda med att kallhyra var den egentliga innebörden, och mot ett skrivet kontrakt är det svårt att hävda. Du behöver alltså i nuläget varken gå med på att riva kontraktet eller flytta ut, och din hyresvärd kan inte tvinga dig att skriva ett nytt kontrakt med ”korrekta” uppgifter om du inte vill det.

Om hyresvärden vill ändra hyresvillkoren ska värden skicka ett skriftligt meddelande till dig. Om ni inte kommer överens om en ändring måste hyresvärden i så fall ansöka hos hyresnämnden om att villkoren ska ändras. Detta framgår av jordabalken (JB) 12 kap. 54 §. Hyresnämnden prövar om den hyra du betalar är skälig, och det görs genom en bedömning av lägenhetens s.k. bruksvärde (JB 12 kap. 55 §). Kort sagt innebär bruksvärdet att nämnden gör en jämförelse mellan hyran du betalar för din lägenhet och vad andra likvärdiga lägenheter (rumsantal, yta mm) på orten kostar.

Vad du kan göra för att ta ställning till om du ska gå med på att ändra dina hyresvillkor är att jämföra den hyra du betalar enligt avtalet med vad hyran kostar för liknande lägenheter på din ort. Jag skulle absolut utgå från att stå fast vid den hyra du har i dagsläget, men om din hyra är märkbart billigare kan du överväga att gå med på att betala för uppvärmningen.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare