Hyresrätt, sambos

Jag och min pojkvän bor som sambos i en hyresrätts lägenhet som han har fått sig tilldelat genom skb. Vi är inte gifta, har inga barn, inga tidigare barn, det är vårt första år som sambos. Mitt namn står inte på kontraktet men jag har skrivit mig i hans lägenhet. Om min sambo avlider, har jag då rätt att bo kvar i lägenheten? Om inte, kan vi teckna ett avtal som ger mig rätt att bo kvar och ta överlägenhet? Jag har förstått att sambon som äger lägenheten kan skriva ett testamente och ge över lägenheten till den andra sambon, men gäller detta hyresrätt? Önskvärt vore om jag kunde stå med på hyreskontraktet, hur går vi enklast till väga för att säkerställa att jag helt plösligt inte får vara kvar i lägenheten ifall min sambo avlider?

Lawline svarar

Hej!

Jag uppfattar det som din sambo skaffade lägenheten innan ni bestämde er för att bli sambos. Då blir hyresrätten inte samboegendom. Ett övertagande av hyresrätt, som inte betecknas som samboegendom, har en sambo rätt till om den sambon bäst behöver bostaden och om det med hänsyn till omständigheterna kan ses som skäligt. Däremot, tyvärr, gäller detta inte på samma sätt om ni inte har barn. Eftersom ni inte har barn ska det finnas synnerliga skäl (högt ställt krav), på att få överta lägenheten.

Detta står det om i sambolagens 20 §.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare