Hyresnämnden bestämmer vad som räknas som en skälig hyra

Jag hyr en lägenhet i andrahand där hyran ligger på 7600kr, personen jag hyr av tar dock ut 9500kr och då är lägenheten inte möblerad samt står jag för alla avtal och liknande. Dock såg jag nu att personen i kontraktet har skrivit att "hyresgästen är medveten om påslaget på 1900kr", innebär det då att jag inte har rätt att gå till hyresnämnden och kräva tillbaka pengarna för ockerhyra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det betyder det inte. Reglerna om skälig hyra är tvingande till hyresgästens förmån och det ska inte vara så pass enkelt att man kan undgå dem genom en sådan simpel skrivning.

Reglerna kring skälig hyra skiljer sig åt beroende av om det är ett hus, en bostadsrätt eller en hyresrätt som du hyr. Jag rekommenderar dig att gå in på boupplysningens hemsida och använda deras välutvecklade kalkylator för skälig hyra. Du hittar deras hemsida och kalkylatorn genom att klicka här. Om du får fram att du har en oskälig hyra (vilket jag tror) så hör av dig till din uthyrare i första hand och be om en skriftlig ändring av hyran. I andra hand, om ingen ändring sker, så bör du kontakta Hyresnämnden och anmälda din oskäliga hyra. Förhoppningsvis bestämmer de då en nedsättning av hyran.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare