Hyresinkomster i annat land än Sverige

T.ex. Vi tar lån för att bygga ett hus i min mans hemland, Benin. Sedan hyr vi ut huset för att betala tillbaka lånet.

Hur fungerar det när vi för över uthyresinkomsterna till Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Enligt 3 kap 3 § Inkomstskattelagen (IL) är fysiska personer som är exempelvis är permanent bosatt i Sverige eller stadigvarande vistas här obegränsat skatteskyldig i Sverige. Den som är obegränsat skattskyldig i Sverige ska betala skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller något annat land. Man ska således redovisa alla inkomstkällor man har i sin deklaration. Dock ska tänkas på att en inkomst kan vara undantagen från beskattning i Sverige på, 8 kap IL (se, https://lagen.nu/1999:1229#K8). Sverige sluter även skatteavtal med andra länder som kan påverka beskattningen och undvika eventuell dubbelbeskattning. Tyvärr finns inget sådant avtal mellan Benin och Sverige i nuläget. Dock ska man alltid oavsett vad som gäller enligt svensk rätt eller skatteavtal lämna uppgifter om samtliga inkomster till Skatteverket i en eventuell preliminär självdeklaration och i inkomstdeklarationen.

Då inkomst vid uthyrning av en privatfastighet tillhör inkomstslaget kapital ska inkomsten redovisas där i inkomstdeklarationen, 42 kap 30 § IL. Till denna inkomst får vissa schablonavdrag göras (som framgår i 42 kap 31 § IL, innan det slutgiltiga beskattningsunderlaget för kapitalinkomster är framräknat (inkomsten du ska skatta på). För kapitalinkomster ligger nuvarande skattesatsen på 30 %, 65 kap 7 § IL.

Hoppas detta varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare