Hyresgästs skyldighet att ersätta hyresvärd vid hyra av möblerat rum

Hejsan!

Jag ska flytta från ett möblerat rum som jag hyrt i en månad nu. Jag skrev dumt nog på att han får komma in i mitt rum utan mitt tillstånd och han fick syn på att jag inte har något madrasskydd (som jag ej visste var obligatoriskt) och kräver att jag köper ny madrass innan jag flyttar ut. Har han rätt till detta? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din hyresvärd kräver att du köper en ny madrass när du nu ska flytta ut ur det möblerade rummet du hyrt. Detta av anledningen att du inte haft något madrasskydd.

Det framgår inte av frågan ifall ni avtalat om att du ska använda ett madrasskydd, men eftersom du inte visste om att du var tvungen att använda ett sådant utgår jag från att ni inte har avtalat om det. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer är du därmed inte skyldig att ha ett madrasskydd. Det torde heller inte gå att säga att det är kutym att alla hyresgäster behöver använda madrasskydd. Eftersom ni därmed inte nått en gemensam överenskommelse om att du ska använda ett madrasskydd kan din hyresvärd inte kräva att du köper en ny madrass, så länge det handlar om normalt slitage på madrassen. Har du orsakat skador på madrassen som inte kan räknas som normalt slitage kan du däremot bli ersättningsskyldig.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare