Hyresgästens rätt till tre månaders uppsägningstid (om ingen förverkandegrund är för handen) enligt lagen om uthyrning av egen bostad

Vi har hyrt en villa under exakt 5 år. Hyresvärden har bott i USA. Han brydde sig inte om att förlänga hyreskontraktet som var tidsbestämt till den 31/7 2015 trots att vi skulle bo kvar och har gjort så. Vi flyttade in den 1/9 2011, som var tillträdesdag. Vi skrev under ett papper ang överenskommelse om avstående från besittningsskydd - bostad. Det står att det upphör att gälla efter 4 år. Nu plötsligt kommer hyresvärden hem. Han ringde i slutet av april och sa att han kanske kommer hem. Han skrev ett mail den 6 maj att han ville bekräfta att de troligtvis kommer hem. Nu har de kommit hem och vill att vi ska flytta på oss omedelbart utan att vi hunnit hitta något nytt. Vad är våra juridiska rättigheter i den här historien?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni bodde kvar i huset längre än vad som stod i det tidsbestämda kontraktet utan att hyresvärden försökte avhysa er, har ett (tidsobestämt) tillsvidareavtal uppstått mellan er. Vid uthyrning av egen bostad såsom i ert fall gäller inget lagstadgat besittningsskydd utan ett sådant måste avtalas om det önskas.

Vid en uppsägning av ett tillsvidareavtal så har hyresgästen rätt till en uppsägningstid på tre månader, se lagen om uthyrning av egen bostad 3§ stycke 2 och 3 https://lagen.nu/2012:978. Ni har alltså rätt till en tre månader lång uppsägningstid efter det att ni mottagit hyresvärdens skriftliga uppsägning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare