Hyresgästens rätt till förråd

Hejsan! Jag har precis skrivit på ett kontrakt gällande studentlägenhet i Helsingborg. Det är helt nybyggda lägenheter på 26-29 kvadratmeter. Det jag undrar är om studentbostäder omfattas av hyreslagen? Om jag har förstått lagboken rätt ska man som hyresgäst ha rätt till förråd. Förråd ingår inte i min studentlägenhet, vilket jag tyckte var lite underligt, då de är nybyggda, beräknat inflyttningsdatum är 1/1 2015. Jag skulle verkligen uppskatta ett svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Uthyrning av studentbostäder omfattas av hyreslagen (12 kap. 1 § jordabalken). Hyresvärden ska upprätthålla en lägsta godtagbar standard. För att denna standard ska uppnås fordras att ett förrådsutrymme finns tillgänglig för dig i fastigheten (12 kap. 18 a § sjunde stycket jordabalken). En klädkammare eller liknande i din lägenhet kan uppfylla kravet på förråd. Kostnaderna för förrådsutrymmet bakas vanligen in i hyran. Saknar du förråd, bör du sålunda har rätt till en hyresreduktion.

Du som hyresgäst har alltså rätt att kräva ett förråd av hyresvärden. Om hyresvärden inte rättar sig, kan du ansöka om ett upprustningsföreläggande hos hyresnämnden. Hyresnämnden kan då ålägga hyresvärden att vidta den behövliga åtgärden för att den lägsta godtagbara standard ska uppnås (12 kap. 18 a § första stycket jordabalken).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare