Hyresgästen saknar i princip rätt till förlängning av hyresavtalet enligt UEB-lagen

Hej!

Vi har en bostadsrätt och har hyrt ut den i en år till ett par. Nu är det fyra månader kvar tills kontrakten går ut. Vi har sagt upp dem nu. Undrar att får de vara kvar i huset tills kontrakten går ut (efter ett år) eller tre månader uppsägningstiden som står i kontrakten, gäller nu? Tack på förhand för svaret.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på eran fråga är kort och gott: Ni har i egenskap av hyresvärd rätt att säga upp hyresavtalet innan hyrestidens utgång. Det vill säga en uppsägningstid på tre kalendermånader gäller eftersom det är ni i egenskap av hyresvärd som har sagt upp hyresavtalet. Med andra ord måste hyresgästerna flytta ut ur eran bostadsrätt efter tre kalendermånader. Detta beror på att hyresgästerna i princip saknar rätt till förlängning av hyresavtalet enligt Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (UEB-lagen). Se särskilt 3 §.

Fredrik RisingRådgivare