Hyresgäst vägrar lämna tillbaka nyckel och betalar inte hyran

Min dotter har hyrt ut sin bostadsrätt (kontrakt 1 år) men ska nu sälja den. Hyresgästen har under hyrestiden ständigt slarvat med hyresbetalningen och nu efter regelmässig uppsägning enl hyreskontraktet (signerat av båda parter) har han trots otaliga påminnelser inte betalat senaste hyresskulden inkl deposition. Vi har gjort alla försök att få kontakt (han har flyttat ut ok) men han behåller nyckeln till bostaden. Läget känns hopplöst trots att vi har nämnt "rättsliga åtgärder" som han svarat via sms "hotar ni mig". Hur ska vi göra, hur kan vi

hitta en lösning på denna situation?

Med vänlig hälsning -

Lawline svarar

Hot om rättsliga åtgärder utgör inte ett olaga hot, utan snarare lagligt påtryckningsmedel som får användas av den som försöker driva in en skuld. Ni kan alltså lugnt bortse från den f.d. hyresgästens uttalanden i detta hänseende. Som ytterligare påtryckningsmedel bör ni berätta för honom att ni avser polisanmäla honom för olovligt förfogande om han vägrar lämna tillbaka nyckeln till bostaden. Hans agerande, att behålla nyckeln, är brottsligt och kan resultera i böter eller fängelse (10 kap. 4 § brottsbalken). Lämnar han inte tillbaka nyckeln, bör ni polisanmäla honom.

Jag förstår att det kan kännas hopplöst för er. Av den anledningen kan det vara bra att låta en jurist försöka driva in hyresskulden åt er innan ni tar det till domstol via t.ex. kravbrev. Det lär påminna personen om allvaret.

Ni kan även ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden till en kostnad på 300 kr. Om han bestrider kravet så kan kronofogden inte göra något utan hänvisar er till domstol.

Om ni med stöd av avtal kan styrka att han inte har betalat sin hyra, så är det vår rekommendation att ni struntar i kronofogden och ansöker om stämning om det står klart att han inte kommer betala. Om skulden understiger 22 500 kr så kostar en ansökan om stämning 900 kr.

Det kan vara möjligt för er att sälja skulden till ett inkassobolag. Dessa köper normalt inte småskulder av privatpersoner, men det kan vara värt att undersöka. Räkna med att inkassbolaget sannolikt inte kommer köpa skulden för mer än hälften av dess värde.

Jag rekommenderar att ni låter vår juristbyrå hjälpa er med att driva in skulden och eventuell ansöka om stämning i domstol. Hör av dig så kan vi prata närmare om pris och uppdrag.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare