Hyresgäst vägrar flytta sitt bohag efter att hyrestiden löpt ut

Hej ! I mitt hyreshus finns en lägenhet som är uppsagd men hyresgästen plockar inte ur den och säger att hennes son ska ha det som finns i den. Ingen städar ur eller hämtar bohaget och två månader har gått utan hyra betald. Har jag rätt att köra iväg sakerna och städa ur själv eller vad gör jag ? Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du vad som händer när hyresgästen vägrar att flytta ut sina tillhörigheter från lägenheten som personen har hyrt, dessutom har personen i fråga inte heller betalat hyra för den tiden som sakerna har funnits kvar i lägenheten.

Vad gäller?
Vad som är viktigt att tänka på i denna situationen är att det är viktigt att du som hyresvärd inte ger efter och låter hyresgästen bo kvar efter hyreskontraktet har löpt ut. I 12 kap. 27 § jordabalken står det följande:

"Om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen."

Uppmaningen till hyresgästen att hämta egendomen kan vara både muntlig eller skriftlig. Dock är det du som hyresvärd som ska bevisa att en sådan uppmaning har skett, och det är i sådana fall att föredra att den är skriftlig för att lättare kunna visa på att det skett. Efter det måste du vänta i tre månader innan du på egen hand kan bestämma vad du vill göra med egendomen. Om hyresgästen inte har hämtat egendomen efter tre månader har hyresvärden rätt att behålla egendomen. I väntan på hyresgästen kan du såklart flytta egendomen till ett annat utrymme, men om detta görs har man en större skyldighet att skydda egendomen från stöld och skada.

Skydd för egendom
Du som hyresvärd har rätt till ersättning för kostnader som uppkommit genom att vårda egendomen.Egendomen behöver därmed inte överlämnas innan du fått ersättning för detta. Om kvarlämnade av egendom orsakar dig som hyresvärd ekonomisk skada, t.ex. genom förlorad hyresintäkt, bör hyresgästen ersätta den uppkomna skadan. Det finns därmed möjlighet till ersättning för vård av den kvarlämnade egendomen.

Sammanfattningsvis
Om tre månader har passerat efter att anmaningen till att hämta egendomen har passerat, så har hyresvärden rätt att göra vad du vill med egendomen. Annars kan du även ha rätt till ersättning för vård av egendomen, samt ersättning för den eventuella ekonomiska skada som vårdandet av egendomen inneburit.

Behöver du mer information eller hjälp så kan du kontakta oss på Lawline via telefon för vidare information om hur du går vidare i den aktuella situationen.
Du når oss på 08 - 533 300 04, måndag till fredag mellan 10.00-16.00.

Hoppas att svaret var till er hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare