hyresavtal - uppsägning

Vi hyr ut ena delen av vårt parhus sedan snart 10 år. Hyresgästen har länge velat köpa huset, men då till ett vänskapspris. Priset han önskar sig är ungefär halva marknadsvärdet. Vi har ett Enskilt företag och hyr ut både hus och fritidshus. Vi vill inte sälja huset för detta låga pris. Hyresgästen anser, att han inte kan betala marknadsmässiga priser. Om hyresgästen inte ändrar sig, kan vi sälja huset på öppna marknaden och hyresgästen får flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är det hyreslagen som gäller, 12 kap Jordabalken. Lagen om uthyrning av privat bostad (uthyrningslagen), gäller inte eftersom uthyrningen sker i näringsverksamhet vilket framgår av 1 § uthyrningslagen, 1 § uthyrningslagen.

Uppsägning av hyresavtalet

Jag kommer att anta att ni har ett hyresavtal som löper på obestämd tid eftersom du inte har sagt något annat. Det framgår nämligen av 12 kap 3 § jordabalken, 12 kap 3 § jordabalken, att hyresavtal gäller på obestämd tid om inte annat föreskrivs. I 12 kap 4 § jordabalken, 12 kap 4 § jordabalken, upphör att gälla enligt det som avtalats. Om inget har avtalats om uppsägningstid följer det av 12 kap 4 § jordabalken att uppsägningstiden är 3 månader vid månadsskiftet från det man sa upp avtalet. Så om man exempelvis säger upp avtalet den 8 mars 2019 så löper avtalet ut den 30 juni 2019.

Besittningsskyddet

Som hyresgäst har man ett besittningsskydd, vilket är ett starkt skydd. Detta skydd betyder helt enkelt att man som hyresgäst har rätten att bo kvar, även om hyresvärden vill säga upp hyresavtalet. Självklart gäller inte besittningsskyddet om hyresgästen misskött sig grovt och att det därmed föreligger en besittningsbrytande grund. I 12 kap 46 § jordabalken, 12 kap 46 § jordabalken, framgår det vilka grunder som är besittningsbrytande. För exempel kan det vara om man som hyresgäst inte har betalat sin hyra eller om hyresgästen vanvårdat lägenheten.

Av 12 kap 46 § 6p jordabalken, utgör försäljning av hyresfastighet är en besittningsbrytande grund om det är en privat hyresvärd som hyr ut lägenhet i en- eller tvåfamiljshus. Denna punkt gäller däremot endast för en privat hyresvärd och inte om man bedriver en affärsmässig uthyrningsverksamhet, vilket ni gör. Därmed kan ni säga upp avtalet med generalklausulen som finns i 12 kap 46 § 10 p jordabalken. Här görs en intresseavvägning mellan ert behov av att sälja fastigheten och hyresgästens behov av att bo kvar. Vanligtvis väger hyresgästens skäl tungt.

Av 12 kap 49 § jordabalken, 12 kap 49 § jordabalken, framgår det att om en tvist om förlängning uppstår är uppsägningen utan verkan om man som hyresvärd inte hänskjuter tvisten till hyresnämnden. Det ska göras senast en månad efter hyrestidens utgång.

Sammanfattning

Enligt min mening så ska ni inte sälja er ena del av parhuset till hyresgästen för halva marknadsvärdet, det är en mindre bra försäljning. Att han inte kan betala marknadsmässiga är inte ert problem. I det jag har läst på så i de fall man som ägare vill sälja sitt hus så måste hyresgästen i de flesta fall flytta. Det var ett mål uppe i hyresnämnden, som liknar ert fall men där skedde inte uthyrningen i ett affärsmässigt syfte. Där var hyresgästen tvungen att flytta. Om det finns någon möjlighet för er att komma runt denna problematik kan jag tyvärr inte svara på. Det jag kan säga är att om radhuset inte hade hyrts ut med ett affärsmässigt syfte hade det gått att använda 12 kap 46 § 6 p jordabalken.

Om jag var du, skulle jag absolut kontakta er jurist som kan hjälpa er. Jag förstår att ni vill sälja er fastighet och att ni absolut inte vill göra detta till ett pris som är under marknadsvärde. Vi har duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa dig! Om du har fler frågor till mig, eller om jag kanske uppfattat din fråga fel så är det bara att du hör av dig, jag hoppas mitt svar har hjälp dig en bit på vägen!

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist, då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare